Spil i undervisningen
Lær med bræt- og kortspil
Når vi tager spil med ind i undervisningen, øges engagementet hurtigt hos eleverne. Det komplekse og legende taler godt til børnene, og der er noget lækkert i at have noget ’på spil’, der ikke er farligt i forhold til fællesskabet. Og så er spil en fremragende måde at arbejde med elevernes eksekutive funktioner på, for her er de alle på banen.
Spil ser vi typisk brugt som belønning eller til at styrke fællesskabet i klassen, men spil kan også bruges i det faglige og i elevernes generelle kompetenceudvikling. Matematik er et fag til spillene terningekast, kortspil og kasino, når man skal lære om sandsynligheder.
Andre fag kan også sagtens være med, for brætspil kan fungere som tekster. Flere og flere brætspil gør brug af historier til at skabe et univers.
I udskolingens engelsktime kunne Arkham Horror for eksempel bruges. Spillet baserer sig på gyserforfatteren H. P. Lovecrafts univers. Eleverne skal spille roller, og de bliver udsat for en masse oplevelser i deres forsøg på at redde byen. Derudover er der et godt og spændende arbejde i at forstå reglerne og strukturen i spillet. Og så er spillet et samarbejdsspil, hvor eleverne er nødt til at hjælpe hinanden for at de sammen kan vinde og redde byen.
I biologi og fysik/kemi kunne man inddrage spillet Pandemic (og evt. udvidelsen In the lab) til at arbejde med forståelsen af smittespredning og udviklingen af vacciner. Også her gives eleverne roller og skal samarbejde om at redde verden fra en global pandemi.
Som ovenstående tydeliggør, er det altså muligt at finde fagligt indhold i brætspil, der kan inkorporeres i undervisningsforløb og -temaer, men derudover er spil fantastisk til at udvikle generelle kompetencer.
Den generelle kompetenceudvikling
Når du vælger at inddrage spil i undervisningen, skal du altid have formål og mål for øje. Disse skal tydeliggøres for eleverne, så de forstår, at det at spille også er at lære. De generelle kompetencer, der arbejdes med i forbindelse med spil, kan være:
- Logisk, strategisk og kreativ tænkning
- At turde satse, fejle og prøve igen
- At kunne planlægge og organisere sit samarbejde
- At kunne argumentere og tale pænt til hinanden
- Træne hukommelsen
- At kunne arbejde under tidspres
- At reflektere over handling, konsekvens og egne kompetencer
Som lærer er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i spillene, så du kan hjælpe eleverne med at synliggøre læringen i spillet og reflektere over spil og læring. Du bør også følge op på de kompetencer, I har trænet gennem spil, i den almene undervisning efterfølgende. Det giver spillene og det at spille mening for eleverne.
Så hvis du har mod på at udfordre både hjerne og de sociale kompetencer, så kast dig ud i det, og lad eleverne byde ind med alt, hvad de kan. Måske er der allerede skjulte eksperter i klassen.