Aftalens indhold
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og
bedømmelsessystem i folkeskolen er et led i at bidrage til en stærkere evalueringskultur, herunder også en stærkere opfølgningskultur.
Ved at teste eleverne skal der skabes en større grad af gennemsigtighed for elever, forældre og undervisere. Resultaterne skal danne baggrund for opfølgning i skolen og i undervisningen.
I aftalen er der bl.a. fokus på tidlig opsporing af højtbegavede elever. Med et dybt og systematisk kendskab til elevernes styrker og svagheder skal der dannes et solidt grundlag for støtte og stimulering, således at alle elever kan blive så dygtige, som de kan.
Aftalen skal være med til at sikre, at skoler og kommuner får bedre muligheder for at igangsætte relevante undervisningsaktiviteter og målrettet undervisningsdifferentiering – også til højtbegavede elever. Særligt hvis eleven mistrives, ikke udvikler sig fagligt eller har andre udfordringer grundet tegn på høj begavelse, skal der igangsættes indsatser der imødekommer elevens udfordringer.
Aftalen tager ligeledes højde for de elever, vi kender som twice exceptionals (2e), altså elever der både har en høj begavelse og en anden diagnose som f.eks. autismespektrumforstyrrelse.