Escape Room forløb til skoleklasser
Undervisningsmateriale til folkeskolen
Hvis du som underviser virkelig vil give dine elever en sjov og lærerig oplevelse, så er arbejdet med at skabe jeres helt eget escape room en oplagt mulighed. Og det behøver ikke være hverken svært eller kræve uoverskuelige mængder forberedelsestid. Vi har planlagt det for dig.
Et escape room starter med et mysterium, en gåde eller en mission, som et hold bestående af 3-5 spillere skal løse for at ”bryde ud” eller redde en eller noget. Man har eksempelvis 30 minutter til at gennemføre det.
Mysterieklubbens forløb kan med fordel bruges til:
- Fordybelsesuge
- Fagdage
- Når der skal fokus på samarbejde, kreativitet og problemløsning.
- Introforløb for nye klasser eller hold.
- Når det gerne må være sjovt og anderledes.
Mysterieklubben fungerer som plug’n’play forløb til ca. 20 undervisningslektioner, men kan også med få tiltag tilpasses klassen individuelt.
Forløbet giver mulighed for, at eleverne kan arbejde med forskellige opgaver og stadig bidrage til det fælles projekt – noget man normalt kun gør med teaterforløb.
Som vi ser det, fungerer et escape roomforløb på samme måde. Alle elevers bidrag er vigtige for at stykket bliver en succes, og alle opgaver er lige vigtige.
Vi ved fra vores lærergerning, at nogle elever er gode til at få ideer, nogle er gode til at bruge hænderne til at save, hamre og bygge og nogle er superskarpe på videoredigering, computer og teknik. Alt det er i spil, når vi arbejder med Mysterieklubbens escape room forløb. Og det sjove er faktisk, at når de først er kommet ind i tænkningen omkring hele udviklingen, så kommer de selv med en masse nye forslag til nye opgaver, rum og tilpasninger af det eksisterende.