Samarbejdsøvelse

Memory-stafet

Styrk den kreative problemløsning

Formål: Øvelsen styrker elevernes kreative problemløsning i gruppesamarbejdet

Mål: At lægge kortene i samme kulør i rækkefølge fra es til konge

Materialer: Et kortspil

Vejledning: Der dannes grupper på fire elever. Kortene deles op i kulører. Kortene blandes og stryges ud i en bunke i den ene ende af lokalet. Gruppen står i den anden ende. De skal nu finde kortene i rækkefølgen fra es til konge. Kun én må løbe til bunken af kort ad gangen, og der må kun vendes ét kort pr. gang, som lægges tilbage, når det er set. Når man finder esset, bringes det tilbage til gruppen. Dernæst finder man toeren osv. Holdet, der først har samlet en række, vinder.

Gentag øvelsen men bland holdene igen, sådan at eleverne to og to kommer på nye hold.

Øvelsen kan varieres med andre rækker, såsom tallene fra 1 til 30, og så skal man lægge 3-tabellen, eller man kan lægge alfabetet, stavelse af ord og så videre. 

Har du spørgsmål til øvelsen?

Skulle du brænde inde med spørgsmål til, hvordan øvelsen fungerer, udføres eller kan bruges i klassen, så kontakt Rikke. 

Om Rikke Christensen